Koulusta löytyy monen monta erilaista turvallisuutta koskevaa asiakirjaa, kuten esimerkiksi turvallisuussuunnitelma, kriisisuunnitelma sekä koulukiusaamisen ehkäisysuunnitelma - eikä siinä ole edes kaikki. Kaikki turvallisuutta koskevat asiakirjat käydään läpi vähintään kerran vuodessa ja tarvittaessa niihin tehdään tarpeellisia päivityksiä. Viimeisimmässä päivityksessä turvallisuussuunnitelmaan lisättiin velvoite järjestää turvakävely vähintään kerran lukuvuoden aikana.

Turvakävelyn idea on hyvin yksinkertainen: tehdään kävelylenkki koulun sisätiloissa sekä piha-alueella samalla havainnoiden asioita, jotka voisivat aiheuttaa vaaraa koulussa oleville ihmisille. Kävelyn aikana tehdyt havainnot on syytä kirjata ylös vaikkapa tavalliseen ruutuvihkoon tai turvakävelyä varten laaditulle lomakkeelle, jotta havaintoja voidaan tarvittaessa hyödyntää turvallisuusasiakirjojen päivityksessä. Turvakävelyn aikana voi myös tutustua rakennuksen hätäpoistumisreitteihin, neuvoa alkusammutusvälineistön sijainnin sekä toimintaan kokoontumispaikalla.

Turvakävely on käytännössä järjestetty siten, että koulun rehtori on ennen niin sanottua turvakävelyviikkoa pitänyt koko koululle yhteisen oppitunnin turvakävelyitä koskien. Rehtorin oppitunnilla on selitetty lyhyesti turvakävelyn tarkoitus sekä ohjeistettu turvakävelyä varten laaditun lomakkeen täyttämistä. Oppitunnin jälkeen luokanopettajat ovat saaneet valita omalle luokalleen sopivan ajankohdan erikseen määrätyltä viikolta, jolloin hän yhdessä luokkansa oppilaiden kanssa suorittaa turvakävelyn. Kun valittu ajankohta sitten koittaa, opettaja jakaa jokaiselle oppilaalle havaintolomakkeen ja kuljettaa luokkansa erikseen määritellyn turvakävelyreitin läpi. Oppilaat tekevät samalla havaitsemistaan turvallisuusriskeistä merkinnät havaintolomakkeelle, joka toimitetaan turvakävelyn päätteeksi luokanopettajalle ja siitä edelleen koulun turvallisuudesta vastaavalle rehtorille.

Kun jokainen luokka on suorittanut turvakävelyn, koulun turvallisuustiimi käy läpi kaikki havaintolomakkeet ja suunnittelee mahdollisesti tarvittavat päivitykset turvallisuusasiakirjoihin. Mikäli havaintolomakkeita läpi käydessä huomataan aivan akuutteja turvallisuusriskejä, on sanomattakin selvää, että niihin kohdistetaan tarvittavat toimenpiteet välittömästi.

Turvallinen koulupäivä on joka päivä on tavoite, johon voidaan päästä ainoastaan tekemällä aktiivista työtä turvallisuuden eteen. Eikä työtä voi tehdä vain pienessä muutaman henkilön turvallisuustiimissä vaan siihen on otettava mukaan kaikki koulussa työskentelevät/opiskelevat ihmiset - onhan useampi sata silmäparia enemmän kuin viisi tai kymmenen. Kun jokainen tietää oman paikkansa "pelikentällä", voidaan hyvällä yhteispelillä saada pelastettua yksi tai useampi ihmishenki mahdollisen vaaratilanteen sattuessa.

Turvallista syksyn jatkoa kaikille!